تعريف نرم افزار حلال
تعريف نرم افزار حلال
و تعريف خدمات اينترنتى حلال
Document Number: | PLPC-120035 [ .bib ] |
Version: | 0.1 |
Dated: | ۲۴ مرداد، ۱۳۹۰ |
Group: | essays |
Primary URL: | http://mohsen.1.banan.byname.net/PLPC/120035 |
Federated Publications: | ByTopic -- ByContent |
AccessPage Revision: | This AccessPage was produced on July 04, 2013 at 10:42 PDT (-0700) |
Author(s): | Mohsen BANAN |
Organization: | Free Protocols Foundation |
AVAILABLE FORMATS
- PDF: -- 120K -- Provides the document in Portable Document Format.
- HTML: -- 56K -- Displays the document as a web page.
AVAILABLE OTHER FORMS
- articleFaEn.pdf: -- 120K -- .
- presentationFaEn.pdf: -- 28K -- .
SHORT
DESCRIPTION
حلال و حرام براى نرم افزار.
و تعريف خدمات اينترنتى حلال
تاريخ: ۲۴ مرداد، ۱۳۹۰
اجازِه چاپ مجدد وجود دارد تا هنگامى که اين اعلام اجازه روى همه
کپيها موجود باشد.
verbatim copies of this document provided that the copyright notice
and this permission notice are preserved on all copies.
5pt
Contents
- 1 این چرک نویسی بیش نیست
- 2 نیاز به تعریف نرم افزار حلال
- 3 طبیعت نرم افزار جهانيست
- 4 شرایط حلال بودن براى ابعاد متفاوت نرم افزار
- 5 تعریف حلال بودن ماهیت وجودی نرم افزار
- 6 مضر بودن قواعدى که غربیها ناميده اند مالکيت فکرى
5pt
1 این چرک نویسی بیش نیست
در حال حاضر آنچه اينجاست چرک نویسی بیش نیست. اين افکار و نوشته ها مداوم در تحول هستند. خواهان نظر و افکار شما در مورد این موضوع هستم.
2 نیاز به تعریف نرم افزار حلال
بنده حقیر يک مهندس اینترنت ساده بیش نیستم. نه فيلسوفم، نه فقيه، نه جامعه شناس.
پیشرفت نرم افزار و اینترنت وظیفه خاصى براى حرفه و صنف من در مقابل جامعه بوجود آورده.
براى انجام این وظیفه لازم است که حرفه و جامعه در تعریف حلال بودن ماهیت وجودی نرم افزار توافق داشته باشند.
3 طبیعت نرم افزار جهانيست
تا امروز نحوه وجود، نحوه ساخت و نحوه استفاده از نرم افزار توسط غربیها جهت پیدا کرده.
چون نرم افزار چند وجوديست، طبیعت نرم افزار جهانيست، طرح تعریف حلال بودن ماهیت وجودی نرم افزار جهانيست.
اما غربیها معنای “حلال” را نميفهمند. براى شروع، ما اول حلال را به آنها معرفی میکنیم. به زبان خودشان:
بعد از معرفی حلال، معادل افکارمان در این مبحث را هم به گلبيش پیش میگزاريم. ٪ عنوام میکنیم.
4 شرایط حلال بودن براى ابعاد متفاوت نرم افزار
حلال و حرام بودن نرم افزار و خدمات اینترنت ۳ بعد اصلی دارند.
- حلال یا حرام بودن ماهیت وجودی نرم افزار
- حلال یا حرام بودن عمل کرد نرم افزار
- حلال یا حرام بودن استفاده از نرم افزار
مشخص کردن (۲) و (۳) تخصص مهندس نیست. تخصص فقهاست.
اماتعريف نحوه حلال بودن ماهیت وجودی نرم افزار مستقیما به حرفه مهندسی نرم افزار مربوط است.
5 تعریف حلال بودن ماهیت وجودی نرم افزار
ماهیت وجودی نرم افزار این ابعاد را دارد
- آیا کپی کردن نرم افزار محدودیت قانونی دارد؟
- آیا کپی کردن نرم افزار محدودیت دیگری دارد؟
- آیا استفاده از نرم افزار محدودیت قانونی دارد؟
- آیا استفاده از نرم افزار محدودیت دیگری دارد؟
- آیا نرم افزار شفافیت درونی دارد؟
- آیا نرم افزار قابليت تحول دارد؟
هنگامی که ماهیت وجودی نرم افزار تمام شرايط زير را داشته باشد
- حذف شرايط جلو گيرى از قواعد کپى کردن نرم افزار (شرط اول)
- بلا مانع بودن استفاده از نرم افزار (شرط دوم)
- بلا مانع بودن دسترسى مهندسان به نقشه اوليه نرم افزار (شرط سوم)
ماهيت وجودى نرم افزار حلال است.
6 مضر بودن قواعدى که غربیها ناميده اند مالکيت فکرى
شرط اول، لزوم لغو قانون Copyright غربیها را ايجاد ميکند.
شرط دوم، لزوم لغو قانون Patent غربیها را ايجاد ميکند.
بصورت کلى، آنچه که غربیها ناميده اند “حق مالکيت فکرى”، “Intellectual Property Rights”، مضر است.
امام خميني(ره) در تحريرالوسيله در بحث مسائل مستحدثه با اشاره به مسأله مورد بحث ميفرمايند: آنچه كه معروف به حق طبع نزد افراد است حق شرعي به شمار نميآيد و زايل نمودن سلطه مردم بر اموالشان بدون اينكه شرط و عقدي در بين باشد جايز نيست و مجرد نوشتن جمله «حق چاپ و تقليد محفوظ است» حقي به وجود نميآورد و التزام ديگران را به دنبال ندارد.
پس افراد ميتوانند آن را چاپ و تقليد نمايند وكسي نميتواند آنها را از اين كار منع كند. و نيز آنچه كه معروف است به «ثبت اختراع» براي مخترعش و منع ديگران از تقليد او و تكثير نمودن آن اختراع هيچ اثر شرعي ندارد و نميتوان افراد را از تقليد نمودن آن اختراع و تجارت و كسب كردن با آن منع كرد و هيچ كس حق ندارد ديگري را از سلطنت در اموال خودش منع كند. و نيز آنچه كه معروف است از «انحصاري بودن تجارت يك شيء يا اشياء» براي موسسهاي يا تعدادي از تجار يا مانند اينها هيچ اثر شرعي ندارد و بازداشتن ديگران از تجارت و صنعت حلال و محصور دانستن در حق چند نفر جايز نميباشد. و نيز قيمتگذاري بر اجناس و بازداشتن مالكش از بيشتر فروختن جايز نيست البته براي امام و والي مسلمين اين حق است كه چنانچه صلاح ميداند در امور مسلمين از قيمتگذاري بر جنس و صنعت و انحصار تجارت يا غير آن و هر آنچه را كه براي نظم و صلاح جامعه مفيد است انجام دهد.
پژوهشي فقهي در باب مالكيت فكري و معنوي، [4] تحلیل کاملتر اين مطلب را شرح ميدهد.
علاوه بر بعد فقهى، از بابت ماهيت رقمى نرم افزار که نرم افزار را چند وجودى ميکند، ما برهان زير را:
پیش ميگزاريم.
References
- [1]
- " Mohsen BANAN ". " defining halaal manner-of-existence of software and defining halaal internet application services ". Permanent Libre Published Content "120041", Autonomously Self-Published, "September" 2012. http://mohsen.1.banan.byname.net/PLPC/120041.
- [2]
- " Mohsen BANAN ". "introducing halaal and haraam into globish based on moral philosophy of abstract halaal معرفیِ حلال و حرام به بقیهیِ دنیا ". Permanent Libre Published Content "120039", Autonomously Self-Published, "September" 2012. http://mohsen.1.banan.byname.net/120039.
- [3]
- Andrew Hammoude " " Mohsen BANAN. " the nature of poly-existentials: Basis for abolishment of the western intellectual property rights regime ". Permanent Libre Published Content "120033", Autonomously Self-Published, "March" 2012. http://mohsen.1.banan.byname.net/PLPC/120033.
- [4]
- " Farhang Tahmasebi فرهنگ طهماسبي ". " iran’s theological research on intellectual property rights پژوهشي فقهي در باب مالكيت فكري و معنوي ". Re-Published Content "120028", Autonomously Self-Published, "September" 2012. http://mohsen.banan.1.byname.net/Repub/120028.